Rantaelämää Raaseporissa

Muutimme vuodenvaihteessa kolmeksi vuodeksi Tammisaareen Villa Snäcksund -residenssiin. Epäilemättä seuraavien kesien purjehdukset tulevat painottumaan tänne Hankoniemen itäpuolelle, jossa en tähän mennessä juuri ole liikkunut joitain siirtopurjehduksia lukuunottamatta. Harmikseni lähivedet ovat toistaiseksi pysyneet umpijäässä ja olen joutunut kaihoisasti katsomaan horisontissa siintäviä asumattomia saaria, kajakkini odottaessa pakattuna vintillä. Jääkään ei ole ollut niin vahvaa että olisin rohjennut sen kummempiin saarivaelluksiin halki sokkeloisten virtapaikkojen. Muutaman metrin jäänylitykseen kuitenkin rohkaistuin eräällä iltapäiväretkellä.

Skogby on toistaiseksi uinuva kylä, entinen saha-alue ja satama Hangon rajan tuntumassa. Viereinen Harparskogin kylä lienee sitä tunnetumpi, onhan se antanut nimensä Hankoniemen poikki kulkevalle, talvisodan jälkeen rakennetulle puolustuslinjalle. Myös Skogbyn kylällä panssariesteiden hampaiden lailla maasta nousevat kivenlohkareet hallitsevat paikoin maisemaa.

Tällä retkellä minua kiinnosti kuitenkin Skogbyssä eräs hylky. Ei kuitenkaan Skogbyn tunnetuin hylky, sataman pohjassa vuodesta 2000 virunut ravintolalaiva Wäinämöinen, jota turhaan yritettiin nostaa useampaan otteeseen. Siinä kun ei nykyään ole juuri paria jäästä pilkistävää pellinriekaletta enempää katsottavaa. Sen sijaan minua kiinnosti läheiselle hiekkarannalle joitain vuosia sitten ajautunut troolari, jonka olin bongannut ilmakuvista.

Skogbyn epävirallinen uimaranta on saanut pysyvän asukin.
Talvimyräkät ovat pirstoneet vanhat jäät ja uusi on vain ohutta riitettä.
Keksimme jälkikasvun kanssa käyttää laudanpätkiä suksina joilla pääsimme railojen yli.
Tukevasti rannassa.
Ei voi sanoa ettei olisi brygalta nähnyt rantaa ajoissa.
Ruori lähtee yleensä ensimmäisenä vierailijoiden matkaan. Täältä on lähtenyt jo enemmänkin.
Merimerkit on hyvä muistaa. Tähystyskin on suotavaa.
Kaikenlaista pohjaa, kalaparvia ja hometta tullut vastaan.
Täällä on ollut ihan mukavaa kokkailla. Nurkassa on pienen kamiinan paikkakin.
Kannen alla, jääkannen päällä. Keulapiikkiin on alettu rakentaa leveämpää punkkaa mutta vähän keskeneräiseltä näyttää. Patjat ja lakanat ovat kuitenkin jo paikoillaan joten tässä olisi Airbnb-mahdollisuuksia, vieläpä uima-altaalla.
Ruumassa. Tämä on vielä ammattikäytön jäljiltä ilman kummempaa huvisisustusta. Kahdelta puolin lasikuiduttaminen ei kyllä ole luvannut rungolle pitkää ikää. 
Kone paikallaan. Joku lämmityskattilakin siinä näyttää odottelevan asennusta.

Tämä alus kuuluu niihin, joista ei tietoa tunnu löytyvän. Pidempään sen kaappeja penkomalla olisin kenties löytänyt joitain vihjeitä. Onko troolari ajettu rantaan vaiko ajelehtinut? Jälkimmäinen vaihtoehto tuntuu todennäköisemmältä. Kenties se on ollut ankkurissa ja jokin etelämyrsky raahannut sen rantaan. Ilmakuvien perusteella tämä on tapahtunut joskus vuosien 2013–17 välillä. Kelpo ajan on troolari siis jo saanut rantaa vartioida. Mihinkäs sieltä on kiire.

kohteita ja kertomuksia
10. maaliskuuta, 2023
0